RSS FEED
Mengenai blog ini...
Apakah yang mencetuskan ilham yang membawa kepada penemuan saintifik dan penciptaan sesuatu yang baru. Kadangkala idea timbul menggunakan cara yang ganjil dan tidak disangka-sangka atau tidak sengaja. Tentunya ahli sains dan pencipta tidak mengharapkan sesuatu yang tidak disengajakan untuk mencapai kejayaan. Tetapi kesilapan kecil, kebetulan atau takdir nasib boleh berlaku setiap masa. Takdir selalu memainkan peranan dalam ciptaan sains. Kebolehan membuat penemuan yang tidak dijangka dan secara kebetulan dipanggil Serendipity
Idea Spontan
--------------

Terhasilnya irama muzik

PYTHAGORAS - KIRA-KIRA 540 SEBELUM MASIHI
Ketukan tukang besi

Lebih kurang dua ribu lima ratus tahun dahulu, seorang cendekiawan Yunani telah menukar kejadian harian biasa menjadi satu penemuan besar yang telah menukar lapangan muzik sama sekali.


Satu hari Pythagoras menyusuri jalan-jalan di Croton, selatan Itali.
Dia berjalan melepasi seorang tukang besi yang sedang bekerja di hadapan kedainya. Pythagoras berhenti memerhatikan lelaki itu memukul dan membentuk kasut kuda di atas andas yang berlainan. Setiap kali tukang besi itu memukul tukulnya, bunyi kuat bergema.

Pada mulanya bunyi itu seperti biasa sahaja. Tetapi deria Pythagoras yang tajam tertarik dengan sesuatu yang Iain. Setiap kali tukang besi itu menukar andas, bunyinya bertukar -nadanya menjadi lain. Sifat ingin tahunya mula terangsang, Pythagoras mula memikirkan masalah ini sambil meneruskan perjalanannya. Bila sampai di rumahnya, dia menarik seutas tali di antara dua pepaku kayu di atas bod. Dia memetik tali dan mendengar bunyi deting yang muzikal. Bila dia menggunakan tali yang lebih panjang, dia mendengar bunyi deting yang lebih rendah dan dalam.

Dengan menukar panjang tali, Pythagoras telah membuat penemuan yang menarik. Lebih panjang talinya, lebih rendah nadanya. Lebih pendek talinya, lebih tinggi nadanya.

Tetapi Pythagoras hanya baru memulai eksperimennya. Dia mcmilih seutas tali dan mengikatnya dengan ketat pada bod. Di sebelahnya, dia mengikat seutas tali dua kali panjangnya. Bila dia memetik utas kedua- dua tali pada masa yang sama, dia mendapati bahawa ia mengeluarkan lagi kombinasi nada yang menyenangkan. Kerana satu daripada tali itu dua ka1i 1ebih panjang daripada ta1i yang pertama, nisbah matematiknya ia1ah 2 nisbah 1.

Bila Pythagoras menggunakan seutas tali yang satu setengah kali lebih panjang daripada tali yang pertama, ia mengeluarkan satu lagi kombinasi nada yang menyenangkan. Kali ini nisbahnya ia1ah 3 : 2.

Berkali-ka1i Pythagoras menukar kepanjangan tali-tali itu dan membandingkan nada muzikal yang dibuat. Dia mendapati bahawa nada yang paling merdu dan menyenangkan dibuat apabila panjangnya adalah dalam nisbah yang kecil berbanding satu sama lain —

2 : 1, 3 : 2, 4 : 3. Bila dia mencuba nisbah yang lebih kompleks — 19 : 9, atau 23 : 13 — kombinasi bunyinya tidak menyenangkan.

Pythagoras membuat penemuan bahawa ada corak berangka yang boleh dijangka kepada semua bunyi muzik yang menyenangkan. Dengan mengaplikasikan nisbah matematiknya, dia boleh menggubah keseluruhan julat nada yang harmoni.

Tahun-tahun yang seterusnya, hubungan antara muzik dan matematik telah dikaji dengan lebih lanjut. Hari ini, semua instrumen muzik — tali, tiup dan bes — menggunakan nisbah muzik mudah yang ditemui oleh Pythagoras beberapa abad dahulu.

0 comments:

Post a Comment

Return top